Over twee vakidioten
en hun passie voor computers

Het was liefde op het eerste gezicht, al was onze relatie wat onalledaags. Ik, Sergi, was immers nog een kind en zij was een Amstrad CPC 464 die op cassettebandjes werkte. (Ik heb haar dus ook maar nooit mee uit eten genomen.) Toen ik op mijn veertiende aan mijn moeder vroeg of ik programeerlessen kon krijgen, stond voor mij al vast dat ik softewareontwikkelaar zou worden. Andrews fascinatie voor software was minstens even groot: waar computers waren, was Andrew. Dat hij informatica ging studeren, zal dan ook niemand hebben verbaasd. Twee jonge jongens met een - bijna ongezonde - fascinatie voor alles wat met computers te maken had, groeiden uit tot twee íets minder jonge jongens met diezelfde passie. Om een zo objectief mogelijk advies te kunnen geven en vrijheid te hebben in het maken van technologische keuzes, leek het oprichten van een eigen bedrijf de enige logische stap: CodeNamed was geboren.

Na vijf jaar CodeNamed is die passie onverminderd. We zijn inmiddels full-stack web-ontwikkelaars, worden regelmatig uitgemaakt voor vakidioten (en die titel dragen we met trots) en werken nog steeds veel liever aan onze kennis dan aan gladde salespraatjes. Ook het enthousiasme van die veertienjarige puber is nooit verdwenen: we worden nergens blijer van dan wanneer we met een stukje verborgen code een ingewikkeld probleem op een mooie manier oplossen. Al heeft een klant het niet altijd in de gaten, zo’n moment kan ervoor zorgen dat we elkaar aankijken en denken: ‘Dit is echt gaaf!’.

Het hebben van een eigen bedrijf maakt dat we minder terughoudend hoeven te zijn in de keuzes die we maken. Het geeft ons bijvoorbeeld de vrijheid om te werken met nieuwe frameworks, zoals bijvoorbeeld Aurelia, en niet te werken voor, maar samen mét de klant. We hebben daarom nu ook Story Mapping als dienst, een Agile-techniek die gebruikt wordt om de algemene visie van een project of product op te breken in overzichtelijke visuele onderdelen. Dit maakt de visie begrijpelijker en concreter, waardoor we hem kunnen omzetten in taken en ermee aan de slag kunnen. We brengen hierdoor in beeld wat je als klant écht nodig hebt en welke taken direct waarde opleveren voor het bedrijf. En dat kan best iets totaal anders zijn dan wat je in eerste instantie in gedachten had. Het klinkt misschien cliché, maar wij zijn pas tevreden als de klant tevreden is. We zijn toegewijd, communiceren duidelijk en denken echt mee. Ben je dus niét op zoek naar die stereotiepe introverte ontwikkelaar die vooral tijd doorbrengt op een donkere zolderkamer? Kom dan vooral een kop koffie doen.


< Terug naar de homepagina

CodeNamed

Rokin 75, Room 4.8
1012KL
Amsterdam

+31 85 30 33 679
social@codenamed.nl

Twitter

Follow us @codenamednl